کد خبر: 187453758
تاریخ انتشار: سه شنبه 26 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » ترجمه کتاب الغدیر رونمایی می شود/ترجمه الغدیر، نتیجه ۱۰ سال تلاش گروهی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت از رونمایی از ترجمه کتاب الغدیر اثر علامه امینی همزمان با ایام عید غدیر خم خبر داد.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت امروز(26تیر) در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در آستانه پنجاهمین سالگرد ارتحال علامه امینی قرار داریم، تصریح کرد: در ایام عید غدیر از ترجمه کتاب گرانسنگ الغدیر رونمایی خواهد شد و این حرکت آغازی در معرفی شخصیت علامه و کار بزرگ الغدیر در حوزه غدیر شناسی است.

 

وی تصریح کرد: مرحوم علامه امینی از نمونه های نادر شخصیت های معاصر ماست، شخصیت ها دو گونه ظهور تاریخی پیدا می‌کنند برخی براثر گذر زمان خاموش می‌شوند و برخی در گذر زمان صیقل خورده و ابعاد شخصیتی آنان بیشتر روشن می شود.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت ادامه داد: علامه امینی از نوادر روزگار بوده که هر چه می گذرد به ابعاد شخصیتی ایشان بیشتر پی می‌بریم، الغدیر کار شاخص ایشان است اما ایشان کارهای بزرگ دیگری هم داشته است.

 

وی با اشاره به سه ویژگی علامه امینی تصریح کرد: اگر این سه ویژگی در هر شخصیتی پیدا شود او را به انسانی ویژه تبدیل می‌کند که آرمان‌خواهی و عشق او به آرمان‌ها یکی از این ویژگی‌ها بود.

 

 حجت الاسلام و المسلمین سبحانی سخت کوشی را دومین ویژگی علامه امینی برشمرد و افزود: ایشان در نجف و کشورهای مختلف در کتابخانه ها سیر می کرد تا بتواند مطالب مورد نیاز خود را تهیه کند و حتی شاید تا یک هفته خود را در کتابخانه محبوس می کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی غیرت ورزی در مقابل مخالفان و مانعان راه حقیقت را سومین ویژگی علامه امینی برشمرد و افزود: مجموعه این سه ویژگی از علامه انسانی ساخت که به اندازه یک موسسه بزرگ محصولات علمی تلقی می‌شود.

 

وی با اشاره به ویژگی های کتاب الغدیر گفت:  الغدیر یک موسوعه بزرگ علمی است، کسانی که به موضوع الغدبر پرداختند غالباً نگاهی کلامی دارند و سعی کردند غدیر را اثبات کنند اما مجلدات ۱۱ گانه الغدیر همه روش‌های مختلف را استنباط کرده است، الغدیر یک موسوعه ادبی است ودر دو جلد اشعار مهم قدیری آمده است که در تاریخ ثبت شده است.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: الغدیر یک موسوعه تاریخی و یک موسوعه حدیثی از میراث شیعه و اهل سنت که هرچه از حدیث در این خصوص وجود دارد گردآوری شده است. علامه تنها به حادثه مهم غدیر اشاره ندارد بلکه می گوید چرا واقعه غدیر در دوره‌هایی خاموش و کمرنگ شده است و دشمنان اجازه ظهور و بروزآن را ندادند.

 

وی افزود: آثاری که الغدیر بر روی کشورهای دیگر گذاشته است نیز قابل توجه است، علمای اهل سنت در عراق در اهمیت الغدیر مطالب بسیاری نوشته اند اما الغدیر با این اهمیت متاسفانه برای فارسی زبانان کمتر معرفی و بازنمایی شده است چرا که به زبان عربی است و بسیاری از مردم امکان استفاده از آن را نداشت ندارند.

 

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی ادامه داد: در گذشته و قبل از انقلاب ترجمه هایی منتشر شده است ولی دارای اشکالات فراوانی بوده که نتوانسته جایگاه کتاب الغدیر را به فارسی زبانان نشان دهد از جمله اینکه مترجمان مختلفی آن را ترجمه کردند و بخش‌هایی از آن نیز ترجمه نشده همچنین اشعار کتاب یا ترجمه نشده یا ضعیف و نامفهوم است.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت ادامه داد: در ده سال گذشته گروهی از علاقمندان و شیفتگان امامت گرد هم جمع شده و تصمیم بر ترجمه مجدد کتاب گرانسنگ الغدیر گرفتند که گام اول آن را محمدرضا حکیمی برداشت.

 

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی ادامه داد: این کار بدون هیچگونه بودجه دولتی انجام شده از صفحه آرایی و ویرایش و ترجمه و غیره همه با کمک بانیان خیر انجام شده است وهمچنین بار ترجمه اثر بر عهده سید ابوالقاسم حسینی ژرفا بوده است..

 

وی با بیان اینکه این متن یک متن ادبی فارسی فاخر است و می‌تواند به عنوان معیار در زبان فارسی معرفی شود افزود: سید مهدی نبوی ناظربر کار بوده و که از فضلای ایرانی تحصیل کرده در نجف می‌باشد و در فهم ادبیات و مفاهیم زبان عربی می‌توان از ایشان به عنوان فردی کم‌نظیر یاد کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی  تصریح کرد: این کار در ابتدا به صورت گروهی انجام شده و سپس به بنیاد امامت واگذار شد که در این مجموعه محققان متن شناس و محتوا شناس وارد کار شده و در چند ماه گذشته کار به نتیجه رسید که در شب عید غدیر رونمایی خواهد شد.

 

وی ادامه داد: باید این کتاب و ترجمه را به فارسی زبانان منتقل کنیم و یک کار کاملا ایرانی و محصول فرهیختگان جامعه ایرانی را معرفی کنیم.

پایان پیام/78

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین